راهنمای اخذ اقامت دائم پرتغال + 7تفاوت اصلی اقامت دائم و تابعیت پرتغال


راهنمای گام به گام اقامت دائم پرتغال

آیا می‌خواهید برای دریافت اقامت دائم پرتغال درخواست بدهید؟ احتمالاً از خودتان می‌پرسید که شرایط چیست و وضعیت اقامت دائم چه تفاوتی با شهروندی پرتغال دارد. تفاوت‌ها می‌توانند گیج‌کننده باشند؛ بخصوص اگر اولین باری است که برای مدت طولانی در یک کشور خارجی زندگی می‌کنید.

در این مقاله تمام جزئیات مورد نیاز برای انتخاب آگاهانه در مورد آینده بلندمدت شما در پرتغال را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا مزایا، مراحل و شرایط گرفتن اقامت دائم پرتغال را برای شما توضیح دهیم.

اقامت دائم پرتغال چیست؟

اقامت دائم در پرتغال نوعی از وضعیت مهاجرت است که به اتباع خارجی که به کشور دیگری نقل مکان می‌کنند، اعطا می‌شود. این اقامت معمولاً دومین مرحله در جدول زمانی تابعیت این کشور است که پس از چند سال اقامت موقت و قبل از شهروندی و تابعیت ارائه می‌شود.

در پرتغال، پس از گذراندن 5 سال به عنوان یک مقیم موقت قانونی می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. بسیاری از خارجی‌ها از اخذ اقامت دائم پرتغال صرف‌نظر می‌کنند و در عوض مستقیماً برای شهروندی این کشور درخواست می‌دهند.

اقامت دائم پرتغال

این رویکرد کاملاً منطقی است؛ زیرا جدول زمانی و الزامات اقامت دائم و شهروندی یکسان هستند. به همین دلیل است که برای اکثر مردم، اخذ اقامت دائم در پرتغال یک گام اختیاری در مسیر شهروندی است.

همچنین می‌توان از اقامت دائم و تابعیت پرتغال صرف‌نظر کرد؛ در این صورت به سادگی می‌توانید وضعیت اقامت موقت خود را پس از 5 سال تمدید کنید. با این حال، این رویکرد فقط در موارد خاصی معنا پیدا می‌کند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

تفاوت اقامت دائم با تابعیت پرتغال

تفاوت اصلی بین اقامت دائم پرتغال و تابعیت این کشور چیست؟ مهمترین تفاوت این است که اقامت دائم به شما اجازه نمی‌دهد که برای دریافت پاسپورت پرتغال اقدام کنید. همچنین شما را شهروند اتحادیه اروپا نمی‌کند؛ اما تابعیت حقوق بیشتری به شما می‌دهد.

 

شما با اخذ اقامت دائم تنها حق زندگی آزادانه در پرتغال را دارید و می‌توانید به عنوان یک توریست در سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنید.

 

علاوه بر این، ویزای اقامت دائم پرتغال به شما حق زندگی، کار، تجارت، تحصیل یا بازنشستگی آزادانه در سراسر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا را نمی‌دهد. تنها تابعیت پرتغال می‌تواند این حق را به شما بدهد؛ زیرا داشتن آن به طور خودکار به شما عضویت کامل اتحادیه اروپا را خواهد داد.

اقامت دائم پرتغال

تابعیت پرتغال

حق زندگی آزادانه در هر نقطه از اتحادیه اروپا و سوئیس

خیر

بله

حق دریافت پاسپورت پرتغالی

خیر

بله

حق رأی و شرکت در انتخابات ملی

خیر

بله

حق کاندید شدن در انتخابات سراسری

خیر

بله

ضرورت آزمون زبان پرتغالی

بله

بله

نیاز به تمدید

بله هر 10 سال یک بار

خیر

لغو شدن بعد از یک بار اعطا

بله در صورت سپری کردن بیش از 2 سال متوالی در خارج از پرتغال

خیر

 

مزایای اقامت دائم پرتغال

پرتغال دارای سیستم آموزشی و پزشکی پیشرفته، آب و هوا و محیط زیست خوب، ایمنی بالا، هزینه کم اقامت، غذای باکیفیت است؛ بنابراین مهاجرانی که مهاجرت به اروپا را ترجیح می‌دهند، پرتغال را در لیست کشورهای ایده‌آل برای زندگی، کار یا تحصیل قرار می‌دهند و آمار مهاجرت به این کشور روزبه‌روز در حال افزایش است.

مزایای اقامت دائم پرتغال

اقامت دائم پرتغال دارای مزایای متعددی نسبت به اقامت موقت است و آشنایی با آن‌ها به شناخت مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال نیز کمک می‌کند؛ پس قبل از بررسی شرایط دریافت این نوع اقامت بهتر است با مزایای آن آشنا شوید.

اخذ اقامت پرتغال به صورت دائمی دارای مزایای زیر است:

·       قبل از اینکه مجبور به تمدید آن شوید، می‌توانید به مدت 10 سال اقامت دائم داشته باشید.

·       شما کاغذبازی کمتر و بوروکراسی کمتری برای رسیدگی خواهید داشت؛ زیرا تمدید کمتری خواهید داشت.

·       وضعیت اقامت دائم در پرتغال برای شهروندان کشورهایی مفید است که تابعیت مضاعف در آنها ممنوع است و نمی‌خواهند ملیت اصلی خود را برای پرتغالی شدن رها کنند.

شرایط اخذ اقامت دائم پرتغال

درست مانند تابعیت پرتغال، دریافت اقامت دائم در این کشور دارای چندین الزام است که قبل از درخواست برای این وضعیت اقامت ارتقا یافته باید آنها را رعایت کنید. حفظ اقامت موقت برای مدت‌زمان مشخص و ارائه مدرک زبان پرتغالی از شرایط اقامت دائم در پرتغال هستند.

اقامت موقت خود را به مدت 5 سال حفظ کنید

دریافت اقامت دائم پرتغال

شرط اصلی برای واجد شرایط بودن جهت دریافت اقامت دائم پرتغال، حفظ وضعیت اقامت موقت شما برای حداقل 5 سال است. پس از رسیدن به مرز پنج ساله که از تاریخ شروع کارت اقامت موقت شما محاسبه می‌شود، می‌توانید درخواست خود را برای اقامت دائم ارسال کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید بسته به اهداف و موقعیت شخصی خود از بین انواع مختلف اقامت موقت پرتغال، یکی را انتخاب کنید.

متداول‌ترین راه‌ها برای دریافت اقامت موقت پرتغال عبارت‌اند از:

·       ویزای غیرفعال درآمد (D7): برای کارگران دورکار و کسانی که درآمد غیرفعال دارند (مانند مستمری یا اجاره)

·       ویزای طلایی پرتغال: برای کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در پرتغال هستند (املاک و مستغلات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط یا راه‌اندازی یک شرکت پرتغالی و ایجاد شغل)

·       ویزای HQA: برای سرمایه‌گذاران کارآفرین مایل به ایجاد استارتاپ پژوهش محور با همکاری یک دانشگاه پرتغالی

·       اقامت از طریق پیوستن به خانواده: برای اعضای خانواده افراد غیراتحادیه اروپا یا متقاضی D7 یا افراد شهروند اتحادیه اروپا  یا سوئیس

·       اقامت به عنوان یک تبعه اتحادیه اروپا یا کشور سوئیس: برای افراد مایل به استفاده از حقوق آزادی حرکت اتحادیه اروپا برای زندگی در پرتغال

همچنین می‌توانید با استفاده از مسیرهای مختلف دیگر، از جمله مجوز کار با کارفرمای پرتغالی یا ویزای دانشجویی، وضعیت اقامت موقت دریافت کنید، اما این موارد خارج از حوصله این مقاله است.

مدرک سطح A2 زبان پرتغالی را دریافت کنید

برای درخواست اقامت دائم پرتغال، باید چند زبان اصلی پرتغالی را یاد بگیرید و مدرک مبتنی بر تسلط خود بر این زبان‌ها را با مدارک دیگر ارائه دهید. شرایط دقیقاً مشابه تابعیت پرتغالی است؛ اثبات توانایی زبان در سطح A2 در چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها برای همه افراد متقاضی اخذ اقامت دائم الزامی است.

الزام زبان احتمالاً تنها دلیلی است که باعث می‌شود کسی به جای انتخاب اقامت دائم یا شهروندی، وضعیت اقامت موقت پرتغال خود را پس از 5 سال تمدید کند. سطح A2 تنها یک سطح بالاتر از سطح مبتدی (A1) است؛ بنابراین تنها در چند ماه مطالعه اختصاصی قابل دستیابی است.

مراحل دریافت اقامت دائم پرتغال

هز متقاضی قبل از درخواست برای اخذ اقامت پرتغال با خرید ملک یا هر روش سرمایه‌گذرای دیگری در این کشور، چندین مرحله اجباری را طی می کند. این روند معمولاً حدود 6 سال طول می‌کشد تا اقامت موقت شما به اقامت دائم تبدیل شود.

مراحل دریافت اقامت دائم پرتغال

1. نوع سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید

وکلای باتجربه در مشاوره اقامت دائم پرتغال با شما مشورت خواهند کرد و در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد. یک افسر مبارزه با پول‌شویی به عنوان مقامات پرتغالی، دقت لازم را برای بررسی دقیق درخواست اقامت دائم شما انجام می‌دهد.

این بررسی به کارشناسان اجازه می‌دهد تا همه مسائل احتمالی را از قبل شناسایی کنند و خطر رد درخواست شما را به 1 درصد کاهش بدهند. معمولاً این مرحله 2 هفته طول می‌کشد.

2. یک حساب بانکی پرتغالی افتتاح کنید

این مرحله نیاز به یک سفر کوتاه به پرتغال دارد. وکلای باتجربه شما را همراهی خواهند کرد تا به اداره مالیات و بانک مراجعه کنید و مسائل دیگر را هم کنترل می‌کنند؛ فرقی هم ندارد که اخذ اقامت دائم پرتغال با خرید ملک انجام می‌شود یا هر روش دیگری که شما ترجیح می‌دهید. این مرحله نیز حدود 2 هفته طول خواهد کشید.

3. سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید

سرمایه‌گذاران واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنند، یک شرکت را تأسیس و مشاغل مورد نیاز خود را ایجاد یا در حمایت از هنر یا علم سرمایه‌گذاری می‌کنند. وکلا تمام مدارک را برای اثبات سرمایه‌گذاری شما جمع‌آوری می‌کنند. این مرحله حدود 1 ماه طول می‌کشد.

4. مدارک لازم را جمع آوری و درخواست را ارسال کنید

کپی‌های الکترونیکی مدارک برای بررسی به سازمان مهاجرت و پناهندگی پرتغال و اداره مهاجرت پرتغال ارسال می‌شوند. ارسال مدارک و درخواست و رسیدگی به آن‌ها در این مرحله از راهنمای دریافت اقامت دائم پرتغال 5 الی 6 ماه به طول می‌انجامد.

5. انگشت‌نگاری را انجام دهید

متقاضی و خانواده‌اش باید جهت ارائه اصل مدارک و اثر انگشت برای کارت‌های اجازه اقامت به پرتغال بیایند. قرار ملاقات برای انجام انگشت‌نگاری باید از قبل در ثبت الکترونیکی رزرو شود. جواب این مرحله بعد از 2 هفته آماده می‌شود.

6. کارت اقامت را دریافت کنید

سازمان‌های مربوطه، مدارک متقاضیان را تا حداکثر 8 ماه پس از ارسال اسناد اصلی و داده‌های بیومتریک بررسی می‌کنند. پس از تأیید، متقاضی هزینه کارت‌های اجازه اقامت را پرداخت می‌کند. کارت اقامت ظرف 2 هفته آماده می‌شود و برای متقاضی ارسال خواهد شد.

7. برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید

متقاضیان می‌توانند پس از در دست داشتن کارت اجازه اقامت به مدت 5 سال، برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کنند. آنها باید مهارت زبان پرتغالی را در سطح A2 اثبات کرده تا این وضعیت را دریافت کنند.

اعتبار اقامت دائم در پرتغال

اعتبار اقامت دائم در پرتغال

وضعیت اقامت دائم در کشور پرتغال به صورت نامحدود صادر می‌شود. با این حال، باید کارت اقامت دائم خود را به‌روز کنید. این کارت هر 5 سال یک بار در پرتغال تمدید می‌شود. اقامت دائم در پرتغال تقریباً همان حقوق شهروندی را دارد؛ به جز اینکه شما نمی‌توانید در انتخابات شرکت کنید و پست دولتی داشته باشید.

هزینه اقامت دائم پرتغال هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، نوع ویزای شما است. اگر با روش سرمایه‌گذاری مهاجرت کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ اما با پرداخت مبلغ مشخص، ویزای طلایی را برای خود و خانواده‌تان دریافت خواهید کرد تا این ویزا به اقامت دائم تبدیل شود.

افدل گروپ؛ بهترین مؤسسه اقامت دائم پرتغال

مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمان دریافت اقامت پرتغال باید در نظر بگیرید، این است که چه ویزایی را برای مهاجرت خود انتخاب می‌کنید. آیا این ویزا با شرایط شما مطابقت دارد و سریع‌ترین روش اخذ اقامت دائم برای شما است؟ افدل گروپ به شما کمک می‌کند تا جواب همه سؤالات خود را دریافت کنید.

انواع ویزای پرتغال با الزامات متفاوتی همراه هستند و لازم است تا قبل از انتخاب ویزای خود، از مشاوره‌های تیم افدل استفاده کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که آیا می‌توانید سرمایه گذاری در پرتغال را برای مهاجرت خود انتخاب کنید یا واجد شرایط گلدن ویزای پرتغال هستید یا خیر؟

اگر به فکر مهاجرت کاری به پرتغال هستید، دولت این کشور ویزاهای مختلفی را با شرایط خاص در اختیار شما قرار می‌دهد؛ تنها کافی است تا یک مشاوره تخصصی دریافت کرده و بهترین ویزا را برای کار، تحصیل و زندگی در پرتغال انتخاب کنید تا بعداً بتوانید آن را به اقامت دائم این کشور تبدیل کنید.

ویزای تحصیلی پرتغال یکی از ویزاهایی است که به تمکن مالی کمی نیاز دارد و شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیل خود، این ویزا را به ویزاهای دیگر تبدیل کرده و مقدمات دریافت اقامت دائم و سپس تابعیت و شهروندی پرتغال را برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدیدترین شرایط دریافت اقامت کشور پرتغال و شیوه‌های مختلف مهاجرتی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید به اینستاگرام افدل مراجعه کنید.

حرف آخر

دریافت اقامت دائم پرتغال یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زمینه مهاجرت به این کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح می‌شود؛ زیرا گرفتن این نوع اقامت به دریافت شهروندی کشور پرتغال منجر می‌شود و اخذ آن بسیار مهم است. از این رو توجه به شرایط و مراحل دریافت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل دریافت مشاوره تخصصی برای دریافت اقامت دائم در کشور پرتغال مهم است و موفقیت شما را در این راه تضمین می‌کند. پس قبل از هر کاری با یک مؤسسه مهاجرتی معتبر و باسابقه مشورت کنید.

 

سؤالات متداول

1. پس از چند سال می‌توانم اقامت دائم پرتغال را بگیرم؟

حداقل 5 سال

2. آیا تابعیت پرتغال به تمدید نیاز دارد؟

خیر تابعیت و شهروندی پرتغال به تمدید نیاز ندارد.

3. آیا اقامت دائم کشور پرتغال لغو می‌شود؟

بله در صورت سپری کردن بیش از 2 سال متوالی در خارج از پرتغال

4. با چه ویزایی می‌توان اقامت دائم پرتغال را گرفت؟

ویزای D7، گلدن ویزا و ویزای HQA

5. اقامت دائم در پرتغال به چه مدرک زبانی نیاز دارد؟

مدرک زبان پرتغالی با سطح A2

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *